Az influencerek arcátlan trükkjei
Statusszimbólumok és üzleti modellek: lájkok a közösségi médiákon. Gyakran trükkökkel jönnek létre – részben arcátlanokkal.
Korábban az Instagramon nem volt semmi algoritmus arra, hogy a fotók milyen sorrendben jelennek meg. 2016 augusztusától az Instagramon nem időrendben jelennek meg a tartalmak, hanem a felhasználók prioritása szerint. Ezelőtt ha valaki délután 5 órakor posztolt egy fotót, akkor biztos volt, hogy sok lájkot kapott, mivel akkor mentek az emberek hazafelé. Azóta az Instagramon van egy algoritmus arra, hogy milyen sorrendben jelennek meg a tartalmak, ami lehetőséget ad a felhasználónak a trükközésre:
1. WhatsApp-csoportok
Az Instagram-algoritmus jutalmazza azokat a posztokat, amelyek az első 30–60 percben különösen sok lájkot és hozzászólást kapnak. Ennek alapján az úgynevezett „engagement (kedvelt)” csoportba kerülnek a WhatsAppon és a Telegramon.
Minden elképzelhető témának van egy csoportja (divat, fitnesz, autó stb.), és egy-egy csoportnak több száz résztvevője is lehet. Ha valaki valamit kirak az Instagramon, akkor azonnal megjelenik egy link a csoportban, ahol ő tag, és a csoport többi tagja ezt a posztot lájkolhatja vagy megjegyzést tehet hozzá, függetlenül attól, hogy ismerősek-e.
2. Powerlikes
A powerlikes azon valós profilok lájkjai, ahol nagyon sok lájk van. A powerlike ajánlattevő több tucat nagy Instagram-profillal rendelkezik, így akár több száz millió követője is lehet. Ha valaki megvesz egy powerlike-ot, akkor ezen profilok lájkjait megkapja, ami pozitív hatással van az algoritmusra és az illető hatókörére.
3. Nem-követő botok
Nagyon kedveltek az úgynevezett követő/nem követő botok. Ezek nappal és éjjel automatikusan követnek valamely profilokat, és aztán néhány nappal később eltűnnek. Ez egy virtuális vadászháló az Instagramon: a tudatlan felhasználó viszont nem veszi észre, hogy a követő észrevétlenül eltűnt. Ezek a botok így néhány nap alatt sok követőt szereznek. A nem-követő botokat bizonyos influencerek használják, mert nagyon rövid idő alatt nagyon hatékonyak lehetnek.
(Milyen egy kamuprofil és ki üzemelteti?
Hamis vagy kamuprofilnak jelen esetben azokat a közösségi média fiókokat nevezzük, amelyeket nem "valós" felhasználó üzemeltet, hanem egy lájkokat és követőket pénzért cserébe biztosító online vállalat. Ezek az online oldalak több tízezer profilt készítenek, majd amikor valaki követőket vásárol náluk, ezekkel a fiókokkal követik be a megrendelőt. Könnyű kiszúrni őket, mert gyakran nincs feltöltött képük és több ezer embert követnek, miközben nekik csak néhány "rajongójuk" van. Ezek a fiókok sosem fognak interakcióba lépni a megrendelő profiljával azon túl, hogy bekövetik. Nem fognak lájkolni, sem pedig kommentet írni, ezért gyakran "ghost follower", azaz szellem követőnek is szokták őket nevezni. Gyakran nem is emberek kezelik őket, hanem programok, ún. botok.)
4. Követő vásárlása
A legkedvezőbb és gyorsabb módszer: követő vásárlása. Jelenleg ezzel nemigen élnek, de újra és újra próbálkoznak vele. Egyébként vásárolhatnak 500, 5000 vagy akár 50000 követőt is: Aki fizet, az akárhányat megrendelhet. A követők minősége igen gyenge, mivel többnyire nem „valós” profilokról valók.
5. profilok vásárlása a feketepiacon
Bár az Instagram Általános Szerződési Feltételei kifejezetten tiltják, a feketepiacon sok Instagram-profilt árulnak, mégpedig sok követővel. Többnyire bitcoinnal lehet fizetni, mivel az ajánlattevő anonim akar maradni. Akik Instagram-profilt akarnak vásárolni, azoknak szinte tálcán kínálják a lehetőségeket.
6. Hashtag-botok
A hashtag-botok is átverősek, de valamennyire „barátságosabbak”, mint a követő/nem követő botok, mivel ezek nem állandóan követik, majd otthagyják a profilokat. A hashtag-botok egy bizonyos hashtaggel automatikus lájkokat és posztokat helyeznek el, amivel felhívják a figyelmét a megcélzott felhasználónak.
7. Shoutout-ok eladása
A nagyobb felhasználók gyakran árulnak „shoutout”-okat a kisebb felhasználóknak. Ilyenkor egy influencer vagy nagyobb felhasználó kitesz az instagramra egy képet egy másik felhasználótól, és linkeket, címkéket ad az illető profilról, ami új követőket hoz.
a "shout out" egyfajta hirdetés.
pl. youtube-csatornákat, instagram-fiókokat szoktak "shout out"-olni, vagyis megosztani az ismerőseikkel az emberek, hogy azok nagyobb nézettséghez, több követőhöz/lájkhoz juthassanak. :)