7 fontos szempont, hogy megismerd az e-autókat
1. Kezdeti siker
Az elektromos járművek nem újak: a múlt század eleje óta széles körben elterjedtek. Az első autó, amely elérte a 100 km/órát sebességet, már maga is elektromos volt. A problémát már akkor is a hatótávolság jelentette.
2. Az aksi
A modern e-járművek általában lítium-ionos akksival vannak felszerelve, nagy teljesítményűek és folyamatosan továbbfejlesztik őket. Az ehhez szükséges anyagok és azok kinyerése folyamatos kritika tárgya, mivel (az e-autók alapkoncepciójával szemben) nem éppen környezetbarát. Az intenzív kutatás ellenére sajnos egyelőre nem mutatkozik rá alternatíva.
3. Elektromos alapok
Az elektromotor teljesítményét kilowattban (röviden kW) mérjük, míg az áram feszültségét Voltban (V), erejét pedig Amperben (A). Itt meg kell különböztetünk a rövidtávon kifejtett csúcsteljesítményt, valamint az alacsonyabb, de hosszabb távú tartóssági teljesítményt. Az akkuk energiatartalma kilowatt-órában (kWh) jellemezhető. Ez határozza meg, meddig fejthető ki egy bizonyos teljesítmény.
4. Rekuperáció
Fékezéskor az e-autó motorja generátorként működik, így kis részben visszanyerhető a korábban a hajtáslánc által felhasznált energia. Erőteljes fékezésre van szükség ahhoz, hogy az elsődleges funkció, tehát a tényleges fékhatás is érvényesüljön.
5. Hatótávolság
Az e-motorok nagy hatásfoka ellenére ma is problémát jelent a hatótávolság kérdése. Példa: egy középkategóriás autóban elhelyezett aksi körülbelül 50 kWh-s energiatartalmú, ami csupán 5 liter benzinnek felel meg. Az aksik élettartalma megnövelhető, ha körülbelül 80 százalékos töltöttségi szinten tartjuk és soha nem merítjük le őket - így a gyártó által megadott hatótávolság a gyakorlatban valamivel kevesebb.
6. Biztonság
A lítium-akkuk tűz esetén könnyen lángra kapnak, eloltásukhoz sok víz szükséges. A tűzoltók beszámolói alapján azonban úrrá tudnak lenni a helyzeten.
7. Wallbox
Csekély töltöttséget érünk el, ha a háztartásban lévő konnektorokat használjuk, ezért otthon egy speciális megoldásra, az úgynevezett wallboxra lehet szükség. Ez 11, ritkábban 22 kW-s váltóárammal tölt. Az egyenárammal működő, nyilvános töltők ugyanakkor általában 50 kW-s teljesítményt nyújtanak, de az arra megfelelően kialakított autókat akár 400 kW-tal is tölthetik.